Ping your blog, website, or RSS feed for Free Blog Pinger Free

Monday 3 December 2012

Collagen and Bone Matrix

Weehuuuu.... lamanya x tulis2 kt sini... soriiiii......... saya banyak on FB je. Hihi... X sempat nak tulis2 sini....

OK hari ni saya nak share tentang "Collagen and Bone Matrix"
Sumber : ASBMR

Mature bone is composed of proteins and minerals. Approximately 60% the weight of the bone is mineral, mainly calcium and phosphate. The rest is water and matrix, which is formed before the mineral is deposited, and can be considered the scaffolding for the bone. About 90% of the matrix proteins are collagen, which is the most abundant protein in the body. Collagen is very strong and forms bone, cartilage, skin, and tendons.

How you would construct a strong but light material from only the following 3 ingredients: short threads, plaster of paris, and glue? The best way would be to twist or braid the thread into strings, then glue the strings into ropes, then lay the ropes in a pattern and pour the plaster of paris over them, the way concrete is poured over steel rebar.

Collagen is formed as chains (short pieces of thread) which twists into triple helices (strings). These line up and are bonded together into ropes (fibrils). The fibrils then are arranged in layers, and mineral crystals will deposit between the layers. 





Translation;

Tulang matang terdiri daripada protein dan mineral. Kira-kira 60% berat tulang adalah terdiri drpd mineral, terutamanya kalsium dan fosfat. Selebihnya adalah air dan matriks, yang dibentuk sebelum mineral disimpan, dan boleh dianggap perancah bagi tulang. Kira-kira 90% daripada protein matriks adalah kolagen, yang merupakan protein yang paling banyak di dalam badan. Kolagen adalah sangat kuat dan membentuk tulang, rawan, kulit dan tendon.

Bagaimana anda akan membina bahan yang kuat tetapi ringan daripada hanya 3 bahan-bahan berikut: benang pendek, plaster paris, dan gam? Cara terbaik akan twist atau mengepang benang ke dalam rantaian, maka gam rantaian ke dalam tali, kemudian meletakkan tali dalam corak dan tuangkan plaster paris atas mereka, sebagaimana konkrit dicurahkan atas keluli rebar.

Kolagen dibentuk sebagai rantaian (bebenang pendek) yang bertukar ke triple helix (rantaian). Ini beratur dan diikat bersama-sama ke dalam tali (gentian halus). Gentian halus kemudian disusun dalam lapisan, dan kristal mineral akan mendeposit antara lapisan.


Haa.... betapa pentingnya kolagen dalam tulang kita. Tu baru tulang. Nanti saya sambung cerita pentingnya kolagen untuk rambut, otak, kulit, dll...

See u! mmmuuuaahhh :*

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...